NIEUWS

Hoogteslagmeting op wiel balanceer machines van Teco

De hoogteslagmeting in de TECO 740 en TECO 750 geven u de ultieme zekerheid op klanttevredenheid.

Bedrijven herkennen het probleem. Nieuwe banden worden op een auto gemonteerd en netjes en vakkundig gebalanceerd maar toch komt de klant, na een aantal weken, met trilling op het stuur terug. TECO introduceert nu voor haar machines in het hogere segment (de TECO 740 en 750 wiel balanceer machines) een extra functie om die situatie het hoofd te bieden voordat het zich voordoet.

Wat is het probleem precies?

Met een wiel balanceer machine controleert u – eenvoudig gezegd – de onbalans van het wiel in de axiale richting. Oftewel: als u recht tegen het wiel aan kijkt, controleert u met de wiel balanceer machine hoeveel onbalans er in de links/rechts-richting is. Deze onbalans veroorzaakt een trilling die voor de bestuurder merkbaar is.

Meer vormen van onbalans

Onbalans in de axiale richting is echter niet de enige vorm van onbalans die plaats kan vinden. Het is namelijk ook mogelijk dat het wiel (we spreken hier dus expliciet over de band/velg combinatie) niet perfect rond is. Het wiel zal dan eenmaal gemonteerd gaan ‘stuiteren’ tijdens het rijden. Deze trilling is niet te merken in het stuur maar wel degelijk tijdens het rijden te voelen.

Wat lost TECO op met hoogteslagmeting op de wiel balanceer machines?

Ten eerste kijken de wiel balanceer machines (de TECO 740 en 750) tijdens iedere meting (ook die voor ‘normale’ onbalans) of er een hoogteslag is. Door middel van een duidelijke indicatie, waarbij gebruikt wordt gemaakt van een systeem met kleurencodering (rood, oranje, groen) geeft de machine aan of er een hoogteslag gevonden is.

Eerst controleren of er geen opspanfout is geweest

Een door de wiel balanceer machine gemeten hoogteslag kan voortkomen uit een opspanfout van het wiel aan de machine. Door nog twee opvolgende metingen te doen kan de machine allereerst vaststellen of het aan een opspanfout heeft gelegen. De wiel balanceer machine meet vervolgens van zowel de band als de velg de ‘niet-rondheid’ om te kunnen bepalen hoe de band het beste op de velg gemonteerd kan worden.

Hoogteslag meten lost meerdere problemen op

Natuurlijk wordt het aanvankelijke probleem – hoogteslag – door deze meting direct opgelost, wat klachten van klanten voorkomt. Daarnaast is het ook nog eens zo dat banden die optimaal op de velg gemonteerd zijn over het algemeen minder plak- of slaggewicht nodig hebben om de traditionele onbalans weg te nemen. U bespaart hiermee dus niet alleen gewicht, de kans dat u veel tijd kwijt bent aan het plaatsen van gewicht zodat het netjes achter de spaken verborgen is neemt ook nog eens af.

Benieuwd geworden?

Onze accountmanagers vertellen u er graag alles over, of geven u met plezier een demonstratie. Neem daarom gerust contact op met verkoop@cbx-nederland.nl of telefonisch via 0345 – 580.670 om meer te weten te komen over deze nieuwe functie.

0
Volg ons!

Helaas: Deze pagina is nog niet beschikbaar. Houd onze site in de gaten, wij werken er aan!